Wednesday 2 January 2013

TRAVEL KOTA GURINDAM : DAY 3 TANJUNG PINANG - FINAL

Fuuuhhhh.....

masing2 tarik nafas lega bila brader tu stuju nak buatkan FM khas tuk kitorg sume...tapi brader tu ckp amik masa dlm 1 jam jugak la nak bagi gam tu betul2 kering...so nak xnak kitorg decide tuk tunggu jugak kat situ...
*bentang tikar tepi kedai

aku bajet nak naik feri kol 1.30...tapi sebab brader tu nyer pasal...so terpaksa la kitorg tuko plan...redah je nnti tgk feri kol bape yg ada...

sementara dok menunggu brader tu siapkan FM kitorg...aku pun snap la beberapa pic kat dlm kedai dia tu...dok syok layan tembak sana sini...tetiba si EJ datang kat aku ngn pakai topeng dan selipar kayu..apa lagi...giler dia dah dtg la tu...suh aku amik pic dia pakai menda alah tu...hahahaha...layan kan jelah...



*pengsan

si WL ngn HA mcm bese...keje diorg melayan brader tu borak...mcm2 la citer yg kuar...apa yg brader tu kelentong diorg pun aku xtau...

ni antara brg2 yg ada kat kedai brader tu....









brader ni pemuzik...sbb tu ada  biola dlm kedai dia...gitar letrik pun ada...rokers katanya...





siap je FM kitorg pun terus gerak ke jeti...takut x sempat nak naik feri...mati la kena tinggal..

smpai kat jeti aku tgk feri ke stulang laut jam 3.30...masa tu baru jam 2.45...fuuhhhh...nasib la ada...risau jugak buatnye xde xkan kitorg nk stay lg 1 mlm kat sini...
*nanges

masa diorg cek tiket kitorg kene byr tax..aku ingatkan dah settle la...rupa2nya masa nak cek pasport diorg ckp kitorg kene dptkan cop pengesahan dari agen feri yg kitorg booking tu baru leh naik...

haaaa....apsal kitorg xtau...huhuhu...aku dah mula cuak...aku tanya brader yg jaga kat bahagian imigresen...dia bgtau kalo nak balik kene dptkan cop pengesahan dari agen feri tu yg kita book...pastu nnti kene byr tax kat sana baru leh naik...sudah mana nak cari agen tu...
*tarik rambut EJ

okay2...rileks...tarik nafas....hembus...aku kan mastermind...kena pk...so aku pun tanya brader tu mana aku leh dptkan cop tu..dia bgtau kaunter agen tu ada kat tempat yg kitorg park kete sewa tu tadi...maknanya kitorg kena menapak kluar dari jeti ke tempat ktiorg serah kunci kete sewa dekat ngn jalan masuk nak ke jeti...so xde la jauh sgt...tp brader tu ckp kalo x nak ke sana pun takpe nnti ada wakil agen dtg tuk cop kitorg nyer tiket...

aku pandang EJ...mcm x bape nak yakin je wakil tu akan datang...buat diorg x dtg...camne?
*pandang meng ngn muka x puas ati

so aku ngn EJ decide tuk ke kaunter agen tu...aku suh HA ngn WL tunggu kitorg kat kaunter imigresen...aku bwk sume tiket n pasport kitorg...dgn larian sepantas kilat aku ngn EJ berlari menuju ke tempat agen tu...tapi larian kitorg smpai ujung jeti jer...lepas tu kitorg jalan sebab mak dah semput xleh nak lari lagi...huhuhuhu

smpai kat kaunter agen tu aku terus hulur pasport n tiket kat diorg...pastu diorg terus cop n mintak kitorg byr tax...sorg Rp120,000...EJ settle kan sume...lepas selesai kitorg patah balik ke jeti...HA ngn WL setia dok tunggu kat kaunter imegresen...smpai je aku hulur pasport masing2...

fuhhhh...semput...settle urusan imigresen kitorg lepak tunggu feri...tgh dok lepak tu dtg brader yg keje kat jeti tu borak2 ngn kitorg...

brader tu citer katanya kat situ ada pulau pandan...pastu dia bgtau next time kalo dtg lagi jgn lupa ke gunung daik bercabang tiga...hah...gunung daik bercabang tiga?biar betik...
*tutup mulut jungkit bahu

EJ pandang aku pastu wat muka mcm terkejut beruk plak...aku kerut dahi...betul ke mamat ni citer...aku ingatkan dlm pantun je ada...brader tu ckp gunung tu betul2 ada...memang bercabang tiga tapi satu dah patah tinggal dua...mcm tipu pun ada...tp masa dia citer tu mcm betul pun ada...EJ dah mula excited...terus bisik kat aku..

"nanti kita g sana tengok nak?"

aku sengih pastu angguk....

tgh syok layan brader tu dok citer psl pulau pandan ngn gunung daik tu...tetiba brader tu tanya feri kitorg kol bape...aku ckp kol 3.30...masa tu ramai org dok tgh beratur tunggu nak naik feri...kebanyakan diorg nak ke singapore...terus brader tu panggil kitorg suh folo dia...aku n yg lain2 x ckp byk terus folo brader tu...dia bwk kitorg ikut laluan bwh terus ke feri...so xde la kitorg beratur panjang mcm diorg ramai2 kat atas tadi...

laluan tu terus bwk ktiorg ke feri...so lps ucap terima kasih kat brader tu..kitorg terus masuk perut feri...mcm bese masing2 cari port masing2...sbb x ramai org so kitorg siap amik 1 baris seat tu dok sorg...aku siap leh baring2 lagi...hahahaha

x lama lepas tu feri pun gerak...HA awal2 lagi dah membuta...dlm setengah jam gerak aku pun ikut jejak HA membuta sama...penat berkejar ke sana sini...last2 aku dah xsedar pape dah...

tetiba aku rasa ada org cuit aku...WL rupanya...dia bgtau feri dah smpai stulang...kitorg pun bangun amik beg terus kuar...selesai cek pasport bagai kitorg pun gerak amik kete...

smpai masa tu dah nak maghrib...risau jugak aku masa nak g amik kete tu...harap2 kete aku xde pape...smpai kat parking tu...tgk2 kete aku sume ok...kitorg decide nak g mkn dulu pastu terus gerak balik...

singgah kat danga bay mkn...lepas mkn terus gerak balik KL..

jam 12 lebey kitorg smpai...aku terus hantar WL ngn EJ balik...HA folo smpai umah aku coz bf dia dtg amik kat sana...

penat tapi best...sronok...

bagi aku 1st trip ni cukup menyeronokkan...byk kitorg blajar travel cara backpackers...murah dan puas ati coz kitorg leh susun jadual n itenary kitorg sendiri...bagi aku walaupun bajet x byk tp dgn cara mcm ni kitorg masih blh travel...yang penting bdk2 ni sekepala...x byk songeh...itu yang buatkan travel ni lagi best... 

next trip...ke vietnam...nantikan entry dari aku...adios...







No comments:

Post a Comment