Sunday 2 December 2012

TRAVEL KOTA GURINDAM: DAY 1 TANJUNG PINANG PART 1

so...ini entry pertama aku..

backpackers ke tanjung pinang...maybe ramai yg x bape tau nama tempat ni...coz bile aku sebut kat bdk2 aku yg nak folo...diorg cam tercengang jugak la mulanya...cam pelik pun ada...hahahaha...tempat ni aku pilih sbb saje nak test tuk permulaan journey kitorg...dgn bajet yg sikit tp mampu utk pegi travel...so ok la kan...

ermm...aku pun sbnrnye x bape tau sgt kehadiran tempat ni...tp bile aku baca blog brader meng aku jadi teruja nak pegi...sbnrnye lebey pada nak test camne rasanye backpackers ke negara org...hahahaha..
*pengsan*

anyway, gedebuk gedebak aku dok kelentong diorg sume...last2 diorg setuju tuk folo aku...slps aku dah berjaya yakin kan diorg tempat tu camne n feeling2 travel backpackers ni...diorg akhirnye ikut telunjuk aku...muahahahaha....

tepat jam 12 mlm HA, EJ & WL dah kumpul kat umah aku...perjalanan pun bermula...aku la yg drive..smpai ke jeti stulang awal sgt..jam 4 pagi...so lepak dlm kete jap layan tido...pastu aku kejut diorg ajak lepak kat surau dekat ngn jeti..so aku leh park kete terus nnti...kete aku park kat depan kedai mamak area dekat2 ngn The Zone..so xdelah aku kene bayar parking kannn...atleast kat situ sentiasa ramai org...so kete aku slamat la skit...

kitorg sume pakat gerak g surau ...masa tu dah masuk subuh...so terus solat subuh..lps tu masing2 cari port masing2..ape lagi...sambung tido la...tiket feri aku dah tempah melalui online..so nnti kat jeti just ke kaunter tuk amik tiket je..xde la nak beratur n byr lg...aku xtido sgt...tido2 ayam je...si HA aku tgk bukan main nyenyak dia tido..penat kot...huhuhu..

kol 8 aku kejut diorg sume...ajak bekfas dulu..nanti xdela lapo masa dlm feri nnti..coz perjalanan ke sana amik masa dlm 2 jam jugak la..sume bingkas bangun siap2 n folo aku g cari kedai mkn terdekat...kat area situ ada beberapa kedai mkn..so xde la susah nak pilih tuk mkn...kitorg cari port kedai yg ok pastu duduk n terus order...aku mkn roti kosong je...yg lain2 siap soto bagai...hahahaha...lps perut sume dah berisi...terus amik beg n berjalan ke jeti...

pemandangan dari cermin jeti stulang laut
jeti stulang laut dlm kawasan The Zone...tp bangunan sebelah kanan tingkat 1...aku terus ke kaunter tuk dptkan tiket...bebudak ni sume sibuk uruskan psl nak tuko duit...aku dah tuko siap2..so xdelah kelam kabut cam diorg...selepas urusan tiket selesai...kitorg lepak2 jap tunggu waktu berlepas...aku sempat snap pic kat jeti tu...layan pic dulu...
view dalam terminal
Terminal Feri Stulang Laut, The Zone
Paradise, The Zone
pemandangan sekitar The Zone
9.30 pagi feri kitorg gerak...masing2 cari tempat dlm feri...aku pilih seat belakang dekat dgn pintu kuar ke dek blakang...senang nak snap pic nnti...bila sume penumpang dah memenuhi perut feri tu....perjalanan kami ke Tanjung Pinang pun bermula...diorg sume sibuk dok update status dlm fb masing2...yelah kejap lg line sume dah xde...aku cam bese layan perasaan and tengok gelagat penumpang lain dlm feri tu...baru aku sedar...kebanyakan penumpang dlm tu sume org indon...
*pengsan

nasib baik muka kitorg xde mcm muka indon...keh3...


dlm feri aku terlelap jugak kejap...penat drive smlm x ilang lagi...sedar2 aku tgk kat luar mcm nampak pulau...aku ingatkan dh nak smpai...aku pun bergegas keluar ke dek belakang... apalagi nak snap pic la...EJ masa tu tgh tido masa aku kuar...bile aku dah kat bahagian blakang feri dok syok snap pic...aku tgk EJ kuar ngn kamera tergantung kat leher...hahahaha...join snap skali...ada geng...so kitorg apalagi...aktiviti menembak pun bermula...tgk pic yg aku snap ni...hahahahahaha...

ni nama feri kitorg naik tu

EJ dengan gaya profesionalnya



lebih kurang dalam 2 jam jugak perjalanan utk smpai ke jeti tanjung pinang..akhirnya...sampai juga ke destinasi yang kami tuju..masing2 teruja je muka aku tgk...selepas semua urusan imigresen selesai...kitorg pun terus kuar dari terminal menghala ke bandar tanjung pinang...
jeti tanjung pinang
matlamat utama kitorg ari ni nak cari hotel..mengikut blog brader meng...diorg stay kat Saadap Hotel...aku pun suggest kat bebdk ni tuk folo stay kat hotel yg sama...kalo baca ikut blog tu brader meng ckp x jauh dari terminal tu...jln kaki tepi laut tu je nak ke Saadap Hotel tu...so dengan rasa yakin kitorg pun menapak mencari hotel tu...pusing punya pusing...aku dah confius...apsal xnampak2 hotel ni...siap tanya org tepi jln..direction diorg mcm2...last2 kitorg berpusing and patah balik smpai ke tempat kitorg smpai td...pergghhh....mmg mencabar betul..
*nanges tepi jalan

last2 kitorg decide tuk naik angkut2..sejenis van yg dah dimodified dlmnya dan dijadikan pengangkutan utama kat tanjung pinang...

"mas tambang sorg berapa?"
"Rp3 ribu"

belum sempat aku setuju tetiba..

"mahalnya..mas 2 ribu je"

HA memulakan sesi tawar menawar...brader tu terkejut and muka dia cam bengang semacam je...pastu dia cam bising2...aku terkejut jugak bila si HA mintak kurang kan...motip ko nak kurang lagi....hahahaha...kalo korg nak tau tambang angkut2 tu tuk sorg rm1 je pun...
*amik plastik itam serkup muka

kitorg sume bantai gelak kat HA...so kitorg pun naik angkut2 n mintak brader tu anto kami ke Saadap Hotel...aku dah lenguh kaki x larat nak jalan dah...

sampai kat Saadap Hotel HA ngn WL turun tgk bilik...aku ngn EJ tunggu dlm angkut2 tu...malas nak turun...masing2 penat tawaf pekan tanjung pinang masa sesat tadi...huhuhu..lama jugak kitorg dok menunggu dlm van tu...brader tu bukak radio...so kitorg layan dgr...tetiba aku dgr betul2 rupa2nya lagu melayu...kumpulan exist...brader tu ckp diorg tau lagu kumpulan tu je...sedap katanya...hahahaha....kitorg layan kan jelah...

dlm 15 minit pastu HA ngn WL muncul ngn muka x bape nak hepi...
"so camne ok x?"
"tempat ok tp toilet dia terukla..cari tempat lainla"

HA bagi cadangan...aku ngn EJ angguk tanda stuju...brader tu tetiba offer hotel kat kitorg...murah and ok katanya...so kitorg xde pilihan stuju tuk tgk hotel tu...


bersambung.....




2 comments:

  1. bagus bagus... errrr sadaap hotel ni masa aku pegi dah buruk... tapi lokasi memang cun sebab atas bukit.

    cepat sambung

    ReplyDelete
    Replies
    1. view dia mmg cantek tp hotel dia mmg teruk...so kitorg decide tuk cari hotel lain...huhuhu...harga lagi murah dari Saadap Hotel...huhuhu

      Delete