Tuesday 4 December 2012

TRAVEL KOTA GURINDAM: DAY 2 TRIKORA BEACH PART 1

morning uols...

pagi ni kitorg bangun dgn semangat baru dan harapan baru...coz ari ni kitorg akan gerak ke Trikora Beach...iaitu destinasi utama kitorg sbnrnye...Tanjung Pinang hanya pit stop sementara...coz kat sini xde pape sgt nak explore...takat kalo korg nak beli kain, tudung n shopping barang skit sebanyak ok la...

so pagi ni org yg paling awal yg bangun ialah HA...dia org yg aku rasa paling last masuk bilik smlm...paling last tido n dia org yg first bangun n bersiap pg ni...maybe sbb dia tido kat bwh x bape nak selesa kot tu yg dia bangun awal...tp bagus jugak...bila dia dah bangun kitorg suma pun ikut bangun skali...kete sewa yg kitorg janji ngn sorg mamat tu nama nya kalo aku xsilap Rinho ke apa ntah...lebey kurang camtu la bunyi dia..aku dah lupa...huhuhu...kitorg deal tuk amik kete jam 10 pagi kat lobby hotel...so masing2 aku suh kemas dan bersiap coz kitorg akan check out dari hotel ni and akan ke Trikora dan bermalam kat sana...

tengah kitorg dok sibuk berkemas n bersiap...tetiba phone bilik hotel berdering...aku angkat...rupanya kwn si Rinho call bagitau yang kete kitorg nak sewa tu dah smpai n ada kat lobby...masa tu jam 9.30 pagi...awalnya...ermmm...tapi bagus jugak...xdela kitorg menunggu lama...so kitorg cepat2 bersiap pastu terus turun bwk beg masing2...kat bwh kete toyota altis yang kitorg sewa dah siap sedia menunggu utk berkhidmat...

lepas selesai deal ngn member si Rinho tu kitorg pun ready tuk gerak..tp kitorg kena hantar mamat tu balik umah dia dulu coz dia xde transport nak balik...nasib baik umah dia sama laluan kitorg nak ke Trikora...so xde masalah sgt...takat drop by je pun...okay jugak coz mamat ni byk jugak la membantu dari segi tunjuk arah jalan keluar ke laluan nak ke Trikora...pastu aku mintak dia bagi direction tuk ke stesen minyak skali...coz kitorg kena isi minyak sblm memulakan perjalanan...memandangkan area Trikora nak cari stesen minyak mungkin akan menemui jalan buntu...so xnak amik risiko kitorg isi siap2...
*angguk kepala dgr nasihat brader meng

so untuk trip ke Trikora hari ni...HA dilantik sbg pilot...aku co-pilot...WL masih kekal juara sbg akauntan x bertauliah...EJ plak cam bese...dok blakang sbg VIP terhormat...
*baling kuaci kat muka EJ


suasana pekan Tanjung Pinang
gaya macho abg polisi
sesampai kat umah brader tu...HA pun amik alih tugas sebagai pilot sepenuh masa...sambung perjalanan tuk cari stesen minyak berdekatan...lepas siap isi minyak bagai...perjalanan ke Trikora pun bermula...pakai seat belt, baca doa naik kenderaan, tarik nafas dalam2...ok sedia berlepas...
*peluk lutut kuat2

semasa perjalanan ke Trikora...aku nampak ada satu minah ni bawak motor...ape yg aku kagum campur ngeri bila tgk keadaan motor yg dia bwk..aku sempat snap pic dia ngn motor n keadaan penumpang motor tu skali...tgk nih...
ko brani?
aku salute minah ni tp dlm masa yg sama aku rasa gerun bila mcm2 bayangan dtg dlm kepala otak aku...kalo kat Malaysia camni harus kena keji plus kena saman bagai...huhuhu...pastu masuk paper muka depan...tajuk utama...glamer jap...
*tunduk kepala malu bila wartawan sibuk amik gambar

mungkin kat sana itu dah menjadi satu fenomena biasa pada diorg...bukan satu kepelikan...atau satu kejanggalan...maybe pada diorg itu satu keunikan...atau kreativiti seseorg...aku bley klasifikasikan minah ni mempunyai tahap kemahiran insaniah dari aspek critical thinking n problem solving yg cukup tinggi...ko hado?
*sambil usap2 dagu

perut masing2 dah berbunyi...baru kitorg perasan...suma blm sarapan lagi...excited sgt nak ke Trikora...smpai lupa nak bekfas...kitorg decide tuk benti kat mana2 kedai mkn tepi jln...masing2 order nasi ayam penyek ngn air kelapa...kali ni harga makanan masih lagi dibawah bajet...bendahari masih hepi...kitorg pun hepi...lepas mkn HA, EJ ngn WL ke kedai runcit sebelah kedai mkn...beli mkanan ringan tuk ngunyah dlm kete katanya...aku mls nak join so aku ckp aku tunggu diorg kat kedai mkn tu je...lepas diorg dah siap soping bagai beli snek kitorg sambung balik perjalanan kitorg ke Trikora...

waktu dalam perjalanan tu aku nampak banyak org dok tunggang basikal...mcm ada race jer...sonok jugak tgk...ala mcm tour de Langkawi..tp yg ni maybe tour de Bintan kot..lebey kurang mcm tu la coz pelumba2 dia datang dari pelbagai negara...yang paling klakar bila kitorg potong pelumba2 basikal tu...si EJ suruhla WL turunkan tingkap n say sumting yg leh bagi semangat kat diorg...aku tau EJ saje jer bergurau...tp x sangka WL betul2 turunkan tingkap n jerit kat diorg kata2 semangat...terkejut jugak kitorg...tapi lepas tu kitorg suma bantai gelak...bila tgk racer2 tu suma makin laju kayuh bila dgr sore WL bersorak tuk diorg...hahahaha...
semangat brader ni kayuh bila dengar sore WL..hahahaha

perjalanan dari Tanjung Pinang ke Trikora Beach sebenarnya xde lah jauh sgt...lebey kurang dlm 30 minit dah smpai...tp kitorg amik masa lebey kurang 1 jam sbb benti mkn pastu sesat bagai...silap masuk jalan ngn byk benti tanya org..sebenarnya kitorg cam x yakin ngn laluan kitorg tu padahal jalan tu mmg menuju jalan yg benar..hahahaa...tp org x bape nak muda kan slalu pesan...malu bertanya sesat jalan...so kitorg xnak buang masa ngn sesat bagai...solution dia rajin2 la mulut tu bertanya...

berpandukan peta yg x berapa nak membantu pastu direction dari penduduk setempat...akhirnya kitorg berjaya sampai ke Trikora...destinasi pertama yg kitorg tuju adalah ke chalet nostalgia yasin...aku nak jgk merasa n tgk best ke chalet n tempat tu coz ikut citer brader meng tempat tu ok pastu harga dia pun x de la mahal sgt...so diorg suma mcm bese la folo je plan aku nak stay kat situ...sepanjang pantai Trikora tu byk chalet dan resort2 yg di bina khas tuk pelancong2 mcm kitorg ni...mata masing2 dok melilau cari nama chalet nostalgia yasin...tp xnampak2...masa kitorg smpai tu ujan turun agak lebat...so payah skit nak baca signboad chalet or resort...rupa2nya patutla kitorg x jumpa...nama dia dah bertukar...huhuhu..

*amik tisu kesat idung berdarah
Nostalgia Yasin hanya tinggal nostalgia..skang Spavilla Resort okeh...
sbb aku nak sgt stay kat chalet ni so aku turun tanya harga tuk satu mlm...mak ai mahal giler...harga dah naik...maybe sbb diorg dah upgrade n renovate chalet tu jadi makin cantik n menarik...sbb tu harga dia pun naik...aku pun melapor la pada WL sebagai akauntan kitorg...mana la tau kot2 still dlm bajet kitorg so bley la stay kan...dlm ati still ada pengharapan...tp bila WL ckp lebey dari bajet...hancurla harapan aku nak merasa dok kat chalet tu...huhuhu
*nanges tepi tayar kete

masuk kete aku dok diam2...

"kita try cari chalet lain yg sama mcm chalet nostalgia yasin ko ni nak? mana la tau ada lagi yg ok dari yg ni...and lagi murah harga dia dari tempat ni..."

HA seperti memberi kata2 semangat kat aku...betul jugak...mana la tau kot2 ada lagi chalet yg sama n lagi murah kan...hati mula berbunga2 smula...
*idung kembang kempis senyum sampai ke telinga

kitorg pun kuar dari Spavilla Resort n teruskan perjalanan menyusur tepi pantai mencari chalet atau resort yg seakan2 sama mcm Spavilla...HA dgn sabar pandu kete sambil layan karenah kitorg...suh masuk dia masuk suh benti dia benti...sepanjang dlm kete tu kitorg asyik dgr cd track 17...itu je lagu yg paling best bg hidangan halwa telinga kitorg masa tu...ujan kat luar dah renyai2...so pemandangan kitorg makin jelas dan mudah nak baca signboard2 yg ada...tetiba HA tunjuk satu tempat...nampak dari luar cam semak jer...cam x menarik pun yea jugak...tp kitorg redah jugak..masuk n survey tempat dulu...kata nenek aku don't judge a book by is cover...so kitorg decide tuk masuk n tgk dulu resort kat situ...

bila HA masuk n park kete..masa tu ujan dah mula benti...apa yg aku nmpak masa mula2 kuar dari kete...mmg perasaan teruja giler...yea resort yg kitorg cari2 dah ada depan mata...
*buat tarian ballet tepi longkang

so WL ngn EJ ditugaskan tuk tanya harga..aku ngn HA sibuk dok snap gambo pastu feeling2 cam hindustan kat tepi resort tu...
pemandangan dari opis resort
resort yg kitorg bakal menginap
sebahagian resort yg ada
pemandangan dari tepi resort kitorg stay
aku ngn HA dok sibuk bergambo sakan...kebanyakan nya aku la jadi tukang amik gambo si HA...dia dok posing sana posing sini...mcm2 gaya ada...layan kan jelah...lepas tu WL ngn EJ dtg bersama staf resort kat situ...WL bgtau nak tgk keadaan dlm resort tu dulu sebelum decide nak stay kat situ...kitorg akur...coz yg pegang duit WL...nak xnak kena la folo kan...nanti bendahari x hepi langsung xdpt merasa dok situ..
*tabur bunga kertas sambil lap2 peluh muka WL

kitorg pun folo la bontot staf resort tu...mulanya dia bwk kitorg ke bahagian tgh...kiri kanan ada chalet...keadaan dlm chalet tu agak selesa..besar dan bersih...HA sebenarnya dah buat pilihan nak chalet paling hujung...mmg privacy skitla...and view dia mmg superb...dia apalagi terus tanya staf tu harga chalet yg jadi idaman ati dia tu ngn harga chalet yg kitorg survey..konon nak buat perbandingan harga la...bila dengar je staf tu ckp harga sama...apalagi terus si HA melompat hepi sbb apa yg diimpikan tercapai...langsung x ckp byk terus dia bgtau kat WL suh amik chalet yg paling ujung skali...tp WL x bg kata putus...nampak WL cam dok kira2...kitorg tunggu dengan penuh debar...mintak2 la under bajet...pastu WL pandang muka kitorg suma...lama tu dia senyum lebar...maknanya...horraaayyyy....bendahari hepi lagi...
*tiup lilin potong kek sambil nyanyi lagu hepi besday

so akhirnya semua hepi...HA hepi dpt chalet pilihan ati dia...WL hepi sbb masih lagi under bajet...aku hepi sbb dpt merasa chalet sama mcm chalet brader meng stay walaupun xde la sehebat chalet nostalgia yasin yg dah tinggal nostalgia tu kan...EJ plak aku xtau dia hepi sbb apa...maybe tgk kitorg suma hepi kot...
*korek idung jentik buang

mcm bese WL akan uruskan bab2 bayaran...kitorg dah siap2 bwk beg masuk chalet n landing atas katil...chalet tu xdela besar sgt...ok la muat tuk kitorg berempat...ada dua katil...satu katil queen dan satu lagi katil single..sbb EJ ngn WL xde la besar mana so diorg amik katil single tido berdua...sbb HA paling besar antara kitorg so aku ngn dia amik katil queen...lagipun EJ tu mana reti tido guna bantal..dia kan suke tido bawah bontot org...
*pengsan

lepas letak beg kitorg pun keluar...destinasi seterusnya adalah ke Bintan Resort...apa ada kat sana?ermmm...aku pun xtau...jalan ke sana pun masih kabur...peta yg ada x banyak membantu...tp masing2 x byk tanya...suma folo je...HA teruskan tugas sbg pilot..ikut arahan...mana kitorg suruh dia masuk dia masuk je...sume jalan kitorg redah...dari jalan besar ke jalan sempit...pastu masuk jalan kampung...kdg2 suma lubang dia bantai langgar...hahaha...tapi dia ok...nasib baik bukan kete aku...kalo x mati la nak repair bagai...

"aku rasa kita dah sesat la..."



bersambung...


2 comments:

  1. biar betik dari trikora nak pegi bintan resort pastu nak balik tido kat trikora???? isk isk isk..

    apa apa pun, memang dah nostalgia la tempat tu rupanya.. x per la.. chalet ko ni ok gak, tapi kalau berak terus ke laut kah?

    * menyelam sambil pekup mulut

    ReplyDelete
    Replies
    1. betik xde dah abis jual...tinggal kulit jer...
      *asah pisau bagi tajam

      haah...jenuh jugak la drive nak smpai ke Bintan pastu patah balik ke Trikora...abis suma kampung kitorg redah...huhuhu...

      chalet tu ok la...tp sistem pembentungan dia kitorg kurang pasti...tp xdela plak nampak bendasing dok terapung kat laut tu...rasanya disalur ke tempat lain kot...

      Delete