Sunday 2 December 2012

TRAVEL KOTA GURINDAM: DAY 1 TANJUNG PINANG PART 2


kitorg pun folo brader bwk angkut2 tu ke hotel yang diorg suggest tu...hotel tu terletak dlm kawasan pekan tanjung pinang...nak ke hotel tu kena melalui jalan sempit...laluan utama penduduk ke pasar berdekatan...so masa kitorg lalu tu mmg kiri kanan penuh ngn manusia n kenderaan...brader tu bwk boleh tahan la...perut aku dah mula berdondang sayang...mintak diisi...yelah pagi td bekfas roti kosong je...aku tau diorg sume pun lapo tp masing2 x byk bunyi...agaknya sume phm situasi masa tu...misi utama blm settle...so sume diam x ckp pape...

smpai kat hotel...HA yang byk buat urusan ngn minah kat receptionist tu...jap2 ada jugak aku mencelah selai dua...hahaha...HA mintak tuk tgk bilik yg pihak hotel offer...so kitorg sume pakat folo HA nak tgk bilik...mamat yg bwk kitorg tgk bilik tu kira frenly jugak la...smpai kat bilik pertama...ermm...bilik ok cuma keadaan toilet dia kurang memberangsangkan...xde tingkap..pastu berhabuk skit la...aku mintak brader tu tunjuk bilik lagi satu...bilik kedua ada tingkap..mengadap laut..tp laut dia xde la best sgt..tp ok la dari yg first tadi...katil n toilet dia ok...harga bilik tu tuk semlm dalam Rp260,000. memula bebdk ni mcm x bape nak stuju...maybe sbb dengar harga tu cam mahal...tp bile aku suh si HA convert dlm RM pastu bahagi 4...korg tau bape kitorg byr tuk sorg? lebih kurang dlm RM18.50 je pun...
*pengsan

sume bantai gelak...pastu terus stuju tuk amik bilik kedua tu...urusan bayaran kami serah pada HA ngn WL..aku ngn EJ sibuk landing atas katil...rehat n betul2 kan urat..penat giler...

bila sume urusan penginapan selesai...WL ditugaskan tuk jadi akauntan sepanjang travel kali ni...so masa kat bilik masing2 sibuk kuarkan duit n bagi2 kan ikut keperluan...WL memainkan peranan sbg akauntan yg x bertauliah...mengasingkan duit ikut keperluan...mana duit tuk mkn...duit tuk byr pengangkutan..duit tuk sewa kete...duit tuk penginapan..dan yg paling penting...duit tax masa nak balik nanti...itu sume tuk pastikan kitorg x terguna duit tu nanti..so xde la pening2 lalat bila kira duit tgk2 x cukup tuk byr sume tu...
*nanges xde lagu
macam duit monopoly
bila suma urusan dah selesai...HA pun ajak kuar cari mkn...apalagi suma stuju...lps mkn kitorg plan nak ke pulau penyengat..

mengikut blog brader meng..pulau penyengat ialah sebuah pulau yang dijadikan sebagai hantaran perkahwinan Sultan Riau iaitu Sultan Mahmud kepada Raja Hamidah...tapi diorg x sempat kahwin sbb Sultan Mahmud mati dulu...so utk tunjuk rasa sedey dan kesetiaan, Raja Hamidah stay jugak kat pulau tu dan pulau tu dijadikan pusat pentadbiran kerajaan masa dulu...
*mati la kalo meng baca aku copy paste dari ayat dia...

kitorg mkn kat area jeti je...senang skit...abis mkn terus jln ke jeti amik bot tuk ke pulau penyengat...kat kedai tu xde byk pilihan sgt...maybe sbb kitorg mkn pun dh lewat lauk byk yg dah abis...tp sbb lapar kitorg mkn je apa yg ada...janji air buah dia mmg superb...betul x tipu...mmg sedap...

selesai isi perut...kitorg pun berjln ke jeti tuk amik bot...tambang bot ke pulau penyengat sorg Rp4000..lps beli tiket kitorg lepak jap tunggu bot smpai...aku sempat amik pic...layan bosan tunggu bot...apalagi...menembak la keje nya...hahahaha...EJ pun sama...
ni la bot yg kitorg naik
pemandangan dari sisi jeti
 dlm 10 minit tunggu...bot pun sampai...apalagi...kitorg pun serbu la masuk bot..masing2 cari port masing2...aku cam bese dok blakang skali kat sebelah brader yg bwk bot tu..senang nak mencapap sebenarnye..bot pun berlalu meninggalkan jeti menuju ke Pulau Penyengat..x berapa lama je bot tu gerak tetiba brader tu matikan enjin...mula aku cuak jugak..ingatkan bot rosak..
*matila kene mkn ikan jerung

rupa2nya ada tali tersangkut pada kipas bot...dua kali brader tu matikan enjin sbb nak buang tali yg terlekat pada kipas...lps tu Alhamdulillah...perjalanan kitorg ke pulau penyengat lancar dan xde mslh...
tali yg tersangkut kat kipas bot
penumpang bot ke Pulau Penyengat
pulau penyengat dari jeti tanjung pinang xdela jauh sgt...amik masa dlm 20 minit je...sblm ni aku juz baca blog brader meng...skrg aku akan tgk dgn mata aku sendiri...apa sbnrnye yg ada kat pulau penyengat tu?ermmm....jom tgk pic yg aku amik masa kat pulau penyengat...
pemandangan umah sekitar pulau penyengat
umah sekitar pulau penyengat
anak jati pulau penyengat
dah nak smpai jeti pulau penyengat
suasana pintu masuk ke kampung pulau penyengat





 













itu sebahagian pic yg aku amik kat pulau penyengat...tp ape yg aku nak citer skit kat sini psl masjid dia...tgk pic bawah ni...
 



striking kan kaler masjid dia...tp apa yg menarik tentang masjid ni...penduduk kampung pulau penyengat menjadikan masjid ini sebagai pusat pendidikan agama utk anak2 kampung...di sini mereka belajar mengaji...blajar psl agama...fardhu ain..feqah..sirah dan sebagainya...masa aku masuk masjid ni anak2 kampung pulau penyengat tgh blajar fardhu ain dgn ustaz yg dilantik oleh pihak masjid atau penduduk kampung sendiri...(betul ke?...ntah aku pun xtau)...huhuhu
*mati la kena petir...

apa yg lagi menarik tentang masjid ni ialah apa yg tersimpan kat dlm masjid tu sendiri...nak tau? nah tgk ni...

Musyhaf Al-Qur'an 
yea...ini adalah Quran lama ditulis tangan...sape tulis?jap..tgk ni..


Quran ni di tulis oleh Abdurrahman Stambul, sorg penduduk dari pulau penyengat yg telah dihantar oleh kerajaan Lingga ke mesir tuk blajar perihal selok belok agama Islam...bila dia balik dia jadi guru agama dan teror buat tulisan 'khat' gaya Istanbul..ni hasil tulisan dia la...korg mampu?
*lambai2 tangan sambil jerit "Istanbul Aku Datang"
*matila..xde kene mengena...

so dah tau ape yg ada di Pulau Penyengat? yup betul...kebanyakannya adalah kubur...makam kerabat diraja Sultan Mahmud dan konco2 nya...ada tempat yang aku x pegi sebab dah penat jalan and masa tu waktu pun dah nak gelap...tp ape yg best kitorg x naik beca roda tiga tu..kitorg jalan kaki okeh...pusing2 kampung...sesat masuk jalan mana aku pun xtau main redah je..org kampung tgk kitorg pun pelik campur konpius...anak sapa la ni sesat smpai kat kampung diorg...tp pape pun aku leh la berlagak skit ngn brader meng sbb x naik beca tu kan...masih mampu menapak pusing2 seluruh tanjung pinang...kau mampu?
*sambil senyum angkat2 kening...hehehe

abis pusing sume tempat...kitorg rehat pekena air kelapa ngn bakso daging...bakso dia mmg sedap n pedas...air kelapa dia kureng skit sbb dia bagi aku buah kelapa yg dah ditebuk tp xde ais...so aku terpaksa mintak ais ketul...itu mmg x best...hukhukhuk...

dlm kol 5.30 kitorg menapak ke jeti tuk amik bot balik ke tanjung pinang semula...mcm bese tambang tetap Rp4 ribu sorg...so tunggu la melangut kat tepi jeti tu..bot blm smpai...so aktiviti seterusnya snap pic jelah...



15 minit dok menunggu bot pun sampai...so kitorg terus landing dlm bot...masing2 x sabar nak balik hotel..penat dan badan semua dah mula rasa melekit...x selesa...mcm biasa aku akan cari port blakang skali..yg lain suma dok melayan perasaan masing2...aku? dok layan nikonina aku la apa lagi...hahahaha...

babai Pulau Penyengat
welcome back tanjung pinang
sampai kat jeti tanjung pinang semua menonong je jln...nak cepat smpai hotel..

untuk makluman korg...berlaku satu insiden sebelum kitorg ke pulau penyengat...nak tau ape...topi WL tetiba ilang...rupa2nya dia tertinggal topi dia masa kitorg mula2 sibuk bertanya psl peta tanjung pinang kat tourist information counter...blk dari pulau penyengat kitorg singgah la kat kaunter tu jap tp dah close...so WL nyer topi jawabnye babai la...hahahaha

itu la terlalu eksited sgt nak explore tanjung pinang...sampai topi atas kepala pun leh lupa...pape pun WL tetap akauntan terbaek kitorg...hidup WL!!
*duduk mencangkung sambil pegang sepanduk

akhirnya kitorg slamat sampai ke hotel setelah menapak dari jeti melalui jln2 sesak kat pekan tanjung pinang...kalo mlm2 tempat tu cam horror jugak la aku tgk..tp sbb kitorg berempat..so xde la rasa cuak sgt...sampai kat hotel, HA terus sibuk dok ngadap tab dia...coz hotel tu ada wifi free tp kat lobby jelah...punch card la tu...xde keje lain...hahahaha...aku plak sibuk dok bertanya ngn pekerja hotel kat situ psl sewa kenderaan tuk perjalanan kitorg ke Tikora esok pagi...

"so ape plan kita mlm ni?"

aku terpinga2....


bersambung....







2 comments:

  1. pulau penyengat tak berubah since last aku pegi 2008 dulu.

    kamera dah mahal tu, gambar kasik edit dan besarkan skit baru nampak nak telek.

    update cecepat kalu rajin

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhuhu....tgh blajo nak edit gambo...skang ni pun baru je blajo guna kamera DSLR...byk yg perlu diperbaiki lagi...tp jgn risau...akan diusahakan...

      Delete