Monday 3 December 2012

TRAVEL KOTA GURINDAM: DAY 1 TANJUNG PINANG PART 3

"so ape plan kita mlm ni?"


aku terdiam jap...haah ek nak buat apa mlm ni? aku mulanya ingat nak try seafud kat tanjung pinang ni...tp camne nak kluar...mana da transport mlm2 ni...ermm...tetiba aku try usha brader yg keje kat hotel tu...nama dia Talib..muka dia cam india muslim..cam ala2 mamak la..aku tanya dia ada transport x yg bley bwk kitorg kuar g mkn2...dia ckp kalo nak kene sewa kete tp bayaran dia agak mahal..1 jam bayaran dia usd10...mak ai...mahal nyeerrrr...
*berpusing2 anak mata aku

"lain2 pengangkutan xde ke mas?"
"ada...ojek..kalo mau sy bisa uruskan.."

Ojek ialah perkhidmatan penghantaran menggunakan motorsikal...kat indon mmg byk guna perkhidmatan mcm ni...diorg bonceng motorsikal pastu mintak anto ke mana2 je...skali anto diorg charge Rp15 ribu sorg..aku pun discuss ngn diorg sume..

"camne kalo naik ojek ok x?"
"x kisah...kitorg folo je.."

itu yg best tu...diorg nyer kepala folo jer...sbb aku mastermind so aku la kene pk tuk diorg sume...hahahaha...so aku deal ngn mamat nama Talib tu...stuju tuk amik ojek ngn dia...jam 8.30 kitorg janji tuk tunggu kat lobby hotel...masing2 naik ke bilik tuk mandi n siap2 tuk kuar mkn..HA mcm bese still lepak kat lobby dok ngadap tab dia x abis2...
* kenyang mkn tab jelah...

lepas bersiap...suma turun ke lobby mcm yg dijanjikan...mamat Talib tu dah sedia tunggu kitorg kat lobby...yelah ada habuan tuk dia mlm ni kan...atleast dpt la skit duit poket sbb bwk kitorg kuar g mkn naik ojek...tu x penting...pada kitorg janji dia bwk kitorg g tempat mkn seafud yg ok dan harganye berbaloi...

bila suma dah ada kat lobby...si Talib pun panggil geng2 motor dia...so ada 4 bijik motor sume skali tuk bwk kitorg berempat g mkn...WL bonceng ngn si Talib sbb suma dok menolak2 x nak naik ngn dia...hahahaha...nasib la WL...layan la mamat tu...kuat kencing...phuuuiiii....

best jugak naik motor mlm2 kat tanjung pinang...angin sejuk sepoi2 bahasa menampar kat muka...rasa syok plak...
*depa tangan berangan mcm flying2 gitu...

aku xtau mamat Talib tu bwk kitorg ke mana...masuk simpang situ kuar simpang sana..kejap belok kiri kejap belok kanan..jap2 lurus...tetiba aku tgk si Talib berhenti kat satu restoran seafud kat tepi jalan...kedai tu nampak esklusif giler...xde org kat dlm tu...mmg nama kedai tu restoran seafud...aku dah mula cuak...mampus camne ni kalo mahal...kitorg sume saling pandang2...HA x nak mkn kat situ...WL sbg akauntan x stuju..EJ mcm bese folo je...aku plak yg kene decide...so aku pun ckp kat mamat Talib sengal tu suh bwk kitorg mkn kat kedai bese2 je yg ada jual seafud...masa kitorg dlm perjalanan td aku ada nampak tepi pantai byk gerai2..so aku mintak dia bwk kitorg ke sana...

aku tgk si Talib ni mcm ada agenda dia sendiri...betul kata brader meng...diorg ni slalunye byk muslihat...dah ada plan..kene ati2...so si Talib ni stuju tuk bwk kitorg ke gerai tepi pantai yg kitorg tgk td...smpai kat sana kitorg pun decide tuk mkn dulu pastu nak jln2 tepi pantai tgk gerai2 yg ada...mcm bese...urusan pembayaran tuk ojek WL settlekan...

selesai urusan ojek...kitorg pun mula mencari2 pilih gerai mana nak duduk...tetiba si Talib tu terus suruh kitorg duduk kat satu gerai ni...aku mls nak jln sgt so amik keputusan duduk je...bebdk ni pun folo jelah aku...masa kitorg baru je nak duduk feeling2 mcm pelancung la katakan...tetiba meja kitorg kene serbu...ada la dlm tiga empat org dtg nak amik order...suma nak berckp...aku dah mula pening...xtau nak jwb yg mana satu...

ada yg nak amik order air...ada yg nak amik order mkn...order air plak ada dua...satu amik order utk air sejuk atau ais je...yg lagi satu amik order tuk air panas je...aku tgk bdk2 ni mula naik rimas..lebey2 lagi si WL...muka dia dah semcm...takut gak aku tetiba dia bertuko jadi ijau...
*matila...nyorok bawah meja

aku pun mula naik rimas...aku mintak diorg dtg jap lg...bagi kitorg pk dulu apa kitorg nak order...bila masing2 dah mula dapat kewarasan masing2...baru la order bermula...lauk spesel kitorg mlm ni ialah siput gonggong...aku ada baca psl keunikan tanjung pinang ni...termasyhur ngn masakan siput gonggong...so mlm ni kitorg decide tuk cuba...ni lauk yg kitorg order...
ni la rupa siput gonggong tu
ni la nama kedai kitorg mkn tu
Kedai Tuah Bintan...mmg bertuah la sbb dpt customer cam kitorg...yg lagi bertuah si Talib bongok tu...bila menu dah complete...apalagi sume ready tuk melantak la...masing2 lapar...so mkn tanpa banyak bicara...layan keenakan siput gonggong...ermm...rasa dia mcm korg mkn siput sedut..tp isi dia besar skit n lagi kenyal...pastu cara mkn dia x perlu sedut mcm siput sedut...tp korg kena gonggong sbb tu dipanggil siput gonggong...x percaya? hahahaa...
*mati la kena baling batu kat kepala

okay2...aku tipu...nama dia mmg siput gonggong..tp xdela korg mkn kene gonggong...korg juz tarik je isi dia coz dekat lubang cengkerang dia tu ada sisip keras..so korg tarik je kluar...nnti isi dia akan kluar dari lubang cengkerang tu...bila isi dah kluar korg mkn la...cicah ngn sos yg dia kasi...ermm...sedap jugak...bagi aku ok la...

bila dah selesai mkn...urusan pembayaran dibuat oleh WL...dia kan akauntan kitorg...masa nak byr muka WL sedikit berkerut...kitorg risau jgk..mana la tau terlebey dari bajet kitorg...huhuhu...tetiba WL bersuara...

"bendahari hepi malam ni"

kitorg pun bersorak sakan la...tumpang hepi sama sbb WL ckp bayaran tuk mkn mlm tu masih dibawah bajet...horraaayyyy...
*amik kompang palu kuat2 

selesai mkn tetiba si Talib dtg...bgtau yg ojek dah tunggu nak bwk kitorg balik...HA mula rimas...dia bisik kat aku suruh si Talib tu balik je dulu..nnti kitorg pandai2 la cari transport tuk balik sendiri...aku pun naik rimas ngn Talib tu..sibuk dok folo kitorg ke hulu ke hilir...naik nyampah plak tgk muka mamak dia tuh...so aku dgn beraninya terus ckp kat dia yg kitorg x jadi naik ojek ngn dia...kitorg akan balik sendiri nnti..nampak muka dia skit frust la...tp dia xleh nak ckp pape...pastu dia mintak aku byr upah dia coz tadi masa anto kitorg dia x amik lagi upah dia...WL pun byr bahagian dia...lepas dia dah blah...kitorg melompat hepi sbb dah xde bodyguard x bergaji folo kitorg lagi...
*buat joget lambak tepi pantai

so rasa lega sbb dah xde org folo kitorg...HA mula ajak ronda gerai2 tepi jln kat area kedai mkn tu...ramai giler org dok melepak kat situ...yg aku pelik..diorg bley mkn kat gerai tepi jln tu tanpa ada lampu...gelap...kalo cicak berak pun korg xnampak..yg korg rasa sedappp jerrr...huhuhuhu...

kat area situ ada satu padang luas jugak...diorg siap pasang layar besar lagi tuk sape2 yg melepak kat situ leh layan tgk bola or pape yg menarik...HA ngn WL decide nak try goreng pisang keju...camne bentuk goreng pisang keju tu? 


ni la bentuk goreng pisang keju tu...pisang tu diorg goreng cam bese...pastu diorg letak coklat cair gantikan sos...then diorg parut cheese n tabur atas pisang goreng tu...taarrraaaa...jadila goreng pisang keju/cheese...rasa dia...ermmm...sedapppp...mmg layan la bila mkn kat tepi padang yg luas tu sambil tgk channel sport kat layar besar tu...kehkehkeh...

lps dah abis ronda...pusing2...pastu dah xtau mana hala tuju...kitorg decide tuk balik hotel...masa nak balik kitorg tunggu jugak angkut2 lalu..sbb masa dok meronda tu byk jer aku tgk angkut2 dok lalu n tanya nak naik ke x...tp sbb kitorg masih blm nak balik so kitorg wat xtau je..bila time nak balik...satu angkut2 pun xde lalu...mana diorg sume pegi...dah abis waktu keje ke...huhuhu...so ape lagi menapak la balik hotel...kitorg decide tuk jln tepi laluan pantai tu slow2...mana la tau kot2 angkut2 tu lalu lagi bley la tahan...
*berjalan sambil menyanyi lagu menaruh harapan kak eton

hampir setengah perjalanan jugak la kitorg menapak...akhirnya kini pasti...yea aku pasti..kitorg semua pasti...kenderaan yg lalu itu adalah angkut2...so ape lagi aku terus tahan n bgtau nama hotel tempat kitorg stay...fuuuhhhhhh....ilang skit rasa penat...smpai kat area hotel HA suh van tu benti kat depan kedai cina sbb dia nak beli topup...bese la nak berchatting la tu..huhuhu...so semua akur dan turun temankan dia beli topup pastu menapak lagi ke hotel..x bape jauh kali ni...tapi kaki aku dah mula rasa sakit n lenguh2...

smpai kat hotel aku, EJ ngn WL terus naik bilik...tinggal HA sorg2 kat bwh dok melayan tab dia..bese la apa lagi kalo x berwifi...HA mana bley idup kalo xde tenet...huhuhu...

kat bilik aku ingatkan aku sorg je yg lenguh2 kaki...tapi EJ pun sama ngadu sakit kaki...mulanya kitorg plan nak cari tempat urut kaki tp brader van tu ckp dah lewat suma kedai dah tutup...so terbantut la niat kitorg nak merasa kaki diurut dan dimanja2...last2 aku ngn rela ati tawarkan perkhidmatan urut kaki profesional pada EJ..amboi bukan kemain suke lagi..terus lompat atas katil pastu hulur kaki kat aku tanda sedia tuk diurut...aku pun ape lagi...sesi urut mengurut pun bermula...abis mengurut aku baring2 atas katil...mula kitorg dah aturkan camne nak tido tuk mlm ni...last2 aku dah x sedar pape...xtau biler HA masuk bilik...ape yg aku tau masa aku bangun tgk2 si HA terbongkang kat bawah katil tido atas lantai...si EJ berbungkus xtau mana satu kepala mana satu kaki...aku ngn WL tido selesa giler...nasib ler...dah penat xleh nak pk pape...

so tamat hari pertama kitorg di Tanjung Pinang...esok bermula trip hari kedua...destinasi kedua kitorg adalah ke Trikora Beach...kete sewa dah dpt...x sabar nak tunggu hari esok...zzzzzzzzzzzz.....
*mimpi smpai kat chalet nostalgia yasin


bersambung......






2 comments:

  1. hahaha. x sabo aku nak tgk gambo nostalgia yasin tu.. mesti lagi cun skrg ni..

    apsal x try je mkn kedai seafood talib bawak tu. kedai memang gempak bro dan sedapp.. harga rasanya x mahal mana tu. anyway x pe la. janji kenyang ye dok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mulanya mmg mcm nak try...tp muka HA ngn WL lain mcm je...tu yg cancel tu...hahahaha...

      nostalgia yasin mmg dah byk berubah...tp bro pic chalet tu x sempat nak amik sbb masa sampai kat sana ujan punya la lebat...huhuhuhu...nak snap dari dlm kete pun susah sbb kat luar ape pun xnampak...

      Delete